31 65 84 33

Sorg

Bearbejdelse af sorg

sorg-195x110
På et tidspunkt i vores liv vil hver af os skulle håndtere at miste en eller noget, som er os kært. Sorgen, som følger et sådant tab kan være ulideligt, men sorg er faktisk en healende process.

Sorg er en følelsesmæssig lidelse, som vi alle føler, når vi har mistet noget. Tabet af en man elskede, tab af et legeme og ekstrem skuffelse kan forårsage sorg. Nogle gange sidder folk fast i en af de fire første stadier af sorg. Deres liv kan være meget smertefuldt før de kommer i det femte stadie: accept.

De fem stadier af sorg

1. Isolation og benægtelse

Til at begynde med prøver man at lade som om, at tabet ikke har fundet sted, og måske trækker man sig tilbage fra ens sædvanlige sociale netværk. At være i dette stadie kan vare fra et øjeblik til en længere periode.

2.Vrede

Den person, som har sorg kan være rasende på den person, som forårsagede smerten (selvom vedkommende er død), eller vreden kan rettes mod verden for at lade det ske. Vedkommende kan være sur på sig selv for at det nogensinde kunne ske, selvom det ikke var realistisk at kunne gøre noget for at stoppe det.

3.Forhandling

Den sørgende person vil måske forhandle med Gud og spørge “hvis jeg nu gør dette her, vil du så give mig det tabte tilbage?”

4. Depression

Vedkommende føler sig følelsesløs, selvom vrede og kedafdethed er ubearbejdet i underbevistheden.

5. Accept

Dette sker når vreden, kedafdetheden eller sorgen har lagt sig. Vedkommende acceptere, at tabet er en realitet.

Sorg og stress

Under sorg er det almindeligt at have mange modstridende følelser. Sorg, vrede, ensomhed, skam, angst og skyldfølelse, som ofte følger ved alvorlige tab. At have så mange stærke følelser kan være meget stressende.

Hvis man ikke accepterer de følelser, man har, og ikke bearbejder følelserne igennem de fem faser af sorg, vil det være meget hårdere ved kroppen og sindet, end at gå igennem de fem faser. Hvis en person siger til dig “du skal bare se lyst på tilværelsen”, kan det få den sørgende person til at føle sig presset til at skjule eller benægte disse følelser. Derved vil det tage meget længere tid at bearbejde sorgen.

Med hypnose vil du kunne få hjælp til at komme igennem de fem faser, så du får behandlet sorgen effektiv og grundigt i dit tempo.

At komme sig over sorg

At sørge og stressen, som følger med, kan forsvinde hurtigt med gode selvhjælpsvaner. Det hjælper at have gode venner og familie. Det hjælper også at spise sundt og ikke drikke for meget alkohol, samt at motionere og slappe af.

De fleste er ikke forberedt på sorg, da det pludselig sker uden varsel. Hvis du har gode selvhjælpsvaner hjælper det, når man skal bearbejde smerte og chokket af at miste, indtil man er kommet til accept.

Ønsker du hjælp til at bearbejde din sorg, er du velkommen til at kontakte os på mail eller telefon 31 65 84 33.

31 65 84 33